Obserwatorzy

piątek, 28 października 2011

My w historii, czyli historia rasy

Cześć wszystkim czytelnikom :D
Baaardzo przepraszam za to że nie napisałam żadnego posta od początku wakacji, bardzo mi wstyd, dlatego od razu zabieram się do konkretów!

Dzisiejszy post jest poświęcony historii naszych pupili- cavisiów. Otóż, gdy zaczęłam czytać o przodkach tej rasy mogłam zagłębić się nawet w czasy Arystotelesa! Opisywał je jako małe, białe pieski, wielkości wiewiórki- można więc wywnioskować, że rasa teraz jest znacznie większa, lub filozof lubił wyolbrzymiać.

Największym zdziwieniem było dla mnie to, że rasa wywodzi się od francuskich i hiszpańskich płochaczy (tak samo jak i King Charles Spaniel). 


Cavalier king Chales Spaniel jest nierozerwalnie połączony z królewskim rodem Stewartów, otóż swoją nazwę, te arystokratyczne psiaki zawdzięczają swojemu największemu fanowi- królowi Karolowi II (a takżę Karol I), lecz wcześniej hodowało je jeszcze kilka osób, a między innymi Maria Stewart, jej piesek zasłyną tym, że po egzekucji schował się pod jej szatami i nie myślał o tym, aby spod nich wyjść!

Król Karol II , ponoć troszczył się o swoich pupili jeszcze bardziej niż o państwo (i tu pojawia się pytanie do was- na jego miejscu opiekowalibyście się lepiej psiakami czy państwem?). 
Karol II swoje pieski traktował bardzo poważnie, nie trzymał ich tylko dla zabawy, lecz również dla poważnej hodowli. 
Wielbicielką tych psów była również królowa Wiktoria, rasę tą można znaleźć na obrazach wielkich mistrzów takich jak: Tycjan czy Thomas Gainsborough.



W XVIII-XIX w z powodu panującej mody na pieski z bardzo krótką kufą (krzyżowania z rasami azjatyckimi), cavisie kompletnie zmieniły swój wygląd. Pozostali jednak zwolennicy nieco dłuższych mordek.
Dopiero w 1926 roku Roswell Eldridge na wystawie Crufta zaoferował nagrodę 25 szterlingów za odnalezienie spaniela w starym typie, o niewielkich wymiarach i dotykiem anioła.
2 lata później w 1928 roku pojawiły się takie osobniki. Należało rozróżnić dwa King Charles Spaniele. w 1945 roku angielski Kennel Club uznał rasę Cavalier king Charles Spaniel, wówczas rasa zaczęła się ulepszać.












Jak wam się podobało? 
Dowiedzieliście się czegoś nowego? 
Jeśli znaleźlibyście jeszcze jakieś zdjęcia obrazów na których są jacyś przodkowie lub same cavaliery to bardzo bym prosiła o przesłanie na mojego maila: aga274malina@gmail.com
Słuchajcie bardzo dziękuję za odwiedzanie mojego bloga, to bardzo wiele dla mnie znaczy, a szczególną przyjemność sprawiają mi wasze maile i pytania.
Do następnego czytania ;) 

Agata

ps.: czekam na komentarze...




5 komentarzy:

  1. Hejka ;)
    Bardzo fajny blog, piszesz z pasją-to świetnie ;)
    Grafika też dobra ;)
    Wpadniesz do mnie?
    wwww.invisible-creation.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe już znam historie cavków ;) . Zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję i zaraz wpadam do każdego ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny post , zwłaszcza że sam mam cavisia ;)
    Ciekawe jest pochodzenie cavisi :D
    Pozdrawiam !
    ________________
    Zapraszamy do nas
    http://siwonek.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. dziękuję, tak zgadzam się, ta rasa ma niesamowitą historię!

    OdpowiedzUsuń